always be kind - mark hoedemakers

*** GENIET VAN DE NATUUR, CONSUMEER HAAR NIET ***

- een opinie, zomaar geschreven op 'throwback thursday' -


De eikels vallen vroeg uit de bomen dit jaar. Het is pas half juni. Foute berichtgeving natuurlijk, want berust op een synoniem voor de vrucht der natuur die pas in het najaar loslaat. Geef ik ruiterlijk toe, waarvoor mijn excuses. Je kan je nooit snel genoeg excuseren…

Twee dagen geleden kwamen er vier domme filmpjes voorbij. Drie jonge kerels, verblind door hoogmoed en zichzelf voedend met ‘laajks’, werden ontmaskerd toen er enkele filmpjes als fecaliën kwamen bovendrijven in de donkere sloot prut die de sociale media wel eens is. Een moderne misstap werd ouwerwets ontmaskerd, want we hadden het gezien, hadden ze al snel in de smiezen! De veroordeling was dan weer wel modern. Digitale schandpaal. Met een impact van heb ik jou daar! Gisteren kwam er weer eentje boven water. Nummer vijf. Ook een jongeman, aan wat de vooravond had moeten zijn van een roemrijke levenswandel in het karpercircus.

Carrière naar de haaien. Sponsorcontractje naar de filistijnen (waar is trouwens de tijd dat een sponsorcontract een bloedserieuze zaak was?)

Das war einmal, der Influencer.

Als het cijfer volgers belangrijker is dan het IQ en EQ, moet je je trachten goed te omringen. Wellicht ging het daar fout… Hoe hoger het podium, hoe dieper de val als je in de valkuilen trapt. Mijn generatie groeide op met het fenomeen ‘Big Brother’, eind jaren ’90. Toen had je de keuze, als je door de selectie geraakte (doordenkertje), om je doen en laten 7 tot 100 dagen te laten filmen. En om daarna weer hopelijk snel in de anonimiteit te sukkelen, iets dat in het geval van sommigen jammer genoeg mislukte.

Anno 2020 is het anders, staan we verder. We groeien op met Samsungs, Huaweis en Apples. Sommige jonge vissers gaan klaarblijkelijk denken, met bekend worden als doel op zich, dat ze al hun exploten van de ochtend tot de avond en de nacht moeten filmen. Filmen en delen. Delen en filmen. ‘Influencen’. Beïnvloeden. Geen misdaad, wel een teken des tijds.

De nieuwe generatie is wellicht niet meteen slimmer of dommer dan de bende waar we nu zelf nog deel van uitmaken. Wel zijn ze met hun nieuwe normaal dat ‘influencen’ heet, meer zichtbaar in al hun idiotie. Want filmen is niet alleen hip, het is natuurlijk ook al wat nog rest als je amper kan lezen en schrijven (grapje!). Je stoort daar natuurlijk de hele meute niet mee; weet dat er nog steeds meer niet-volgers dan volgers zijn, en ook ‘ontvolgen’ is een basisrecht in digitaal Europa. Weet wel dat de kans groot is dat als je met het etaleren van domheid, of laat het ons jeugdige overmoed noemen, in een valkuil trapt, je ook door de mand valt. Dan werkt dat delen minder productief voor de steile opmars naar het met wrakhout bij elkaar getimmerde podium. Dan sta je voor paal en ga je viraal. Dan pas doe je met verpletterend grote impact wat je zo graag doet: beïnvloeden…

De verwensingen? Meer dan verdiend.

De bedreigingen? Er los over en een brug te ver.

Het feit dat je meer dan alleen vissers bereikt? Destructief!

De drie karpers die respectloos worden terug gegooid in het water overleven dit heus. Laat ons niet hypocriet zijn. De eend, ongewild hoofdrolspeler van een dwaze grap, zwemt in goede gezondheid maar met een meer dan logische aversie voor mensen verder, en de brasem, ook die is al lang vergeten wat ‘m overkwam. Neemt niet weg dat het een wetmatigheid is, zowel geschreven als ongeschreven: zo ga je niet met levende wezens om! Die behandel je altijd en overal met respect. Dat hoort bij het mens zijn.

De wetenschap dat dit hele, trieste gebeuren, koren op de molen is van de anti-hengelsportlobby, is een vaststelling die woede opwekt. Veel van wat deze mensen en organisaties aanhalen, is niet-wetenschappelijke subjectiviteit. Buikgevoel. Vandaag hebben ze vijf extra kogels voor hun bazooka. Gratis en voor niks, cadeautje van de hengelsport zelf. Hopelijk komt het zover niet, maar laat ons niet naïef zijn: de boodschap wordt wellicht ergens door iemand opgepikt, als ze al niet op Dumpert komt. En dan zijn de rapen gaar. Je wordt bekeken als groep, je verwerft rechten als groep, je incasseert als groep. En deze komt aan. Laat ons niet hopen dat het opnieuw tot een inperking van verworven rechten komt. Ik lees – toevallig ook vandaag – dat in Rotterdam zoiets al in de lucht hangt en spoedig bewaarheid wordt.

Een vereniging kan niet één-twee-drie recht trekken wat vijf domme, viraal gegane filmpjes hebben teweeg gebracht. Al die gemotiveerde, beleefde en geduldige bestuursleden die hun nek uitsteken voor de hengelsport, wegen niet op tegen de destructieve beeldvorming die de hengelsport zichzelf soms aandoet in de cultuur van het nieuwe communiceren. Alle mooie beelden, gevleugelde teksten en de goede bedoelingen van duizenden hengelsporters ten spijt: we bloeden straks allemaal even hard. Al zullen die rotte ‘Apples’ na het leegbloeden van de hobby wel andere oorden opzoeken. Tijdelijk voor wat ongemak gezorgd, even slikken, en weer doorgaan. Op naar de volgende ‘passie’…

Tot hier mijn oprispingen. Wat nog volgt is een oproep. Laat als hengelaar zien dat 99,9% van de bende wél geschikt is. Wél natuur liefheeft in plaats van ze enkel en alleen te consumeren. Stop met het delen van die filmpjes, die niets te maken hebben met hetgeen onze hobby inhoudt. Ga uit van je eigen verantwoordelijkheid, en die van je collega. Toon hoe het moet. Hoe het hoort.

Eentje van Monkey Climber, waar ik me 100% achter schaar: be kind to carp, or...